Vaas naar Beardsley lady in long dress
Vazen uit de collectie van Kunstpakket.
"Lady in long dress"
Al op zevenjarige leeftijd werd bij Beardsley tuberculose geconstateerd, wellicht een mogelijke verklaring voor zijn tomeloze uitingsdrang. Zonder enige artistieke opleiding ontwikkelde hij zijn gedreven tekenstijl, wars van de beginnende sociaal-politieke nivellering, en niet maatschappelijk bewogen als vele van zijn tijdgenoten. Beardsley bewonderde de ambachtelijke, afstandelijke stijl van de pre-rafaëlieten en de Japanse, bewust tweedimensionale tekenkunst, die bovendien een seksuele onbevangenheid kende die ondenkbaar was in het preutse Victoriaanse Engeland. In de geest van het fin de siècle cultiveerde hij de lelijkheid tot en meedogenloze esthetiek van de decadentie, zoals Baudelaire dat deed in zijn Fleurs du mal. In Beardsley’s eigen woorden: “I struck out a new style and method of work which was founded on Japanese art but quite original. (It is) extremely fantastic in conception but perfectly severe in execution”. Het tijdschrift The Studio publiceerde zijn tekeningen, wat hem een zekere bekendheid opleverde, maar zeker geen brede erkenning. Het bood hem wel de gelegenheid zijn kantoorbaantje op te zeggen en zich aan de tekenkunst te wijden. Hij kreeg opdrachten voor boekillustraties en raakte verbonden aan het succesvolle artistiek-literaire The Yellow Book. In 1896 richtte hij met de voormalige advocaat Smithers het blad The Savoy op. Twee jaar later stierf hij aan tuberculose.